Games en spelelementen (‘gamification’) worden alsmaar vaker ingezet om mensen aan het bewegen te krijgen. Belangrijk daarbij is te weten welk type spelers het spel eigenlijk (zullen) spelen of het platform gebruiken. Willen ze zo snel mogelijk aan het einde van het spel geraken om de eindapotheose mee te maken of willen ze eerder alle mogelijke badges behalen? Willen ze vooral alle ruimtes of snufjes op het platform doorzoeken, willen ze vooral in competitie gaan met anderen of is het spelen van een spel voor hen eerder een sociale activiteit? Het stimuleren van bewegen via games en spelelementen is zo eenvoudig nog niet. Want wat willen spelers eigenlijk? Of met andere woorden: op welke elementen moet een spel focussen om spelers aan het bewegen te krijgen?

In 1996 ontwikkelde de Britse ‘game professor’ Richard Bartle zijn ‘taxonomy of player types’. In dit model onderscheidt hij vier type spelers gebaseerd op specifieke psychologische persoonlijkheidsaspecten.

  • De explorer is het type dat het meeste voorkomt. Het zijn de avonturiers, mensen die in elk hoekje zoeken of ze niets gemist hebben. Punten scoren of badges verzamelen doen ze enkel om een volgend deel van het spel te kunnen betreden en daar weer verder te kunnen neuzen.
  • De socializer speelt een spel voor het sociale aspect. Chatten, met anderen in contact komen en gezamenlijk optrekken is belangrijker dan punten scoren. De community is voor hen belangrijker dan winnen.
  • De killer wordt vooral gedreven door het competitieve element van een spel. Ze willen anderen verslaan. Punten verzamelen of het spel ontdekken is enkel nuttig als het hen iets oplevert.
  • De achiever is voornamelijk op zoek naar prestige. Ze willen punten scoren, een hoger level behalen en badges verzamelen.

Ik deed de test met meer dan 150 eerstejaars Sport en bewegen in mijn module Digitale Gezondheidsinnovatie. Vooraf had ik wel wat hypotheses over hoe de vier types verdeeld zouden zijn over de groep (sporters zijn competitiebeesten, weet je wel). Maar ik zat er helemaal naast, want wat bleek? De vier types waren gelijk verdeeld over de groep. Binnen de groep eerstejaars Sport en bewegen zijn er dus evenveel killers, explorer, socializers als achievers.

Uiteraard zitten spelers niet vast in één enkele rol, heeft iedereen wel elementen van de vier types en lopen die vier types in elkaar over. Maar welk type speler je voornamelijk bent heeft wel een invloed op welke games en spelelementen je leuk vindt. Ontwikkelaars die mensen via games en spelelementen aan het bewegen willen krijgen moeten dus rekening houden met de verschillende type spelers die hun spel zullen spelen of platform gebruiken.

Wil je zelf weten welk type speler je bent? Doe de Bartle Test via https://matthewbarr.co.uk/bartle/ . En laat me even weten of je je herkent in het resultaat.