Wetenschapscafé over gamification in de sport

,

Op 15 december gingen collega Eefje Battel en mezelf tijdens het Wetenschapscafé in debat over gamification in de sport. De sympathieke Mieke Dumont modereerde. Wij corona-proof vanuit De Krook in Gent. Het publiek vanuit hun luie zetel thuis. Ideale setting dus om het te hebben over “Breng je conditie to the next level!”, over de mogelijkheden van games en gamification om mensen aan het bewegen te krijgen/houden.

Een aantal vragen die aan bod kwamen:

  • Wat is het verschil tussen e-sports en exergaming? Zijn e-sporters lui? En mogen we e-sport ‘sport’ noemen?
  • Welke game-elementen kunnen worden ingezet om mensen aan het bewegen te krijgen? En houden we mensen er ook op lange termijn mee in beweging?
  • Exergames, voor de jeugd of evengoed voor oma en opa?
  • Heeft het spelen van exergames ook cognitieve en psychosociale voordelen? 
  • Hoe zet je een game in als een waardevolle tool ter promotie van gezondheid en beweging? En is dat betaalbaar?
  • Spelen we binnenkort allemaal exergames in onze huiskamer? Worden sportclubs en fitnesscentra overbodig?

Het debat werd prachtig samengevat door Iris Vandevelde (Zidiris), en is hier volledig te herbekijken.